Niebieskie Igrzyska - część edukacyjna
W ramach Niebieskich Igrzysk nauczyciele przeprowadzili lekcję - część edukacyjną Niebieskich Igrzysk - z wykorzystaniem materiałów przygotowanych w ramach współpracy pomiędzy naszą szkołą, a Akademią Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi.
Nauczyciele mieli do dyspozycji autorski scenariusz w ramach, którego uczniowie zapoznali się z treścią listu oraz wykonali lapbooka z informacji dotyczącymi autyzmu.
Cele ogólne scenariusza:
- Zapoznanie uczniów z pojęciem autyzmu i typowymi zachowania autystów;
- Uświadomienie uczniom, czym jest bycie tolerancyjnym wobec rówieśników, którzy mają problem ze zrozumieniem określonych zachowań.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- potrafi scharakteryzować pojęcie autyzmu;
- potrafi wskazać typowe zachowania osoby autystycznej;
- potrafi podać przykłady pomocy, którą może zaoferować i zapewnić osobie z autyzmem; potrafi
- uszanować odmienne zachowanie drugiej osoby.
Metody:
- metoda asymilacji wiedzy (czytanie tekstu, pogadanka, opis, opowiadanie);
- metoda praktyczna - oparta na metodzie zadań twórczych (wykonanie lapbooka);
- metoda aktywizująca - oparta na metodzie aktywności kreatywnej ucznia.
Forma:
- Grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Autorski tekst, autorskie materiały do wykonania lapbooka, karton A3 (najlepiej niebieski), nożyczki, klej, cienkopis.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia temat zajęć. Informuję uczniów
o obchodach Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który obchodzony jest 2 kwietnia.
2. Nauczyciel czyta uczniom dołączony list. (Załącznik 1)
Po przeczytaniu listu zadaje uczniom pytania:
Jak można nazwać przeczytany tekst? Jakie elementy pojawiły się w tym tekście?
Czego dotyczył ten list? Kto jest nadawcą i odbiorcą listu? Jakie inne elementy powinny się pojawić w liście do kolegi? W jaki sposób można scharakteryzować autyzm? Jakie typowe cechy ma autysta? W jaki sposób można pomóc takiej osobie?
3. Nauczyciel prosi uczniów o pomoc. Jeden uczeń rozdaje niebieskie kartony. Drugi uczeń rozdaje przygotowane materiały, które zostaną wykorzystane w lapbooku.
4. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest lapbook. Prezentuje uczniom jakie elementy zostaną wykorzystane do wykonania lapbooka (Załącznik 2).
Nauczyciel wykonuje lapbooka etapami razem z uczniami.
5. Na koniec zajęć uczniowie pokazują wykonane przez siebie lapbooki innym uczniom. Podpisują swoje prace - na odwrocie pracy.
6. Nauczyciel dziękuje uczniom w włożony trud w wykonanie prac oraz za aktywny udział
w zajęciach.