Biologia na wynos – Fascynujący świat zwierząt
Ze względu na znaczne zróżnicowanie indywidualnych uzdolnień, możliwości i zainteresowań dzieci nauczanie zorganizowane w systemie klasowo-lekcyjnym nie zawsze daje przestrzeń do efektywnego i atrakcyjnego dla uczniów realizowania treści programowych. W klasie są dzieci, które mają “głód wiedzy”, własne pasje, chęć działania, czasem w wąskiej dziedzinie. Jedną z możliwości zaspokojenia takich potrzeb jest rozwijanie tych zainteresowań w ramach dodatkowych spotkań bądź zadań otrzymanych od nauczyciela i realizowanych pod jego kierunkiem.
Niekiedy wystarczy, że nauczyciel opowie, podpowie, doceni i dziecko „zarazi” własną pasją.
Nadrzędnym celem zaproponowanych przeze mnie zajęć jest rozwijanie i poszerzanie zainteresowań i uzdolnień poznawczych uczniów, pogłębianie ich wiedzy biologicznej oraz kształcenie postawy kreatywnych badaczy.
Formuła online pozwala na komfort pracy – dzieci, które są nieśmiałe mogą tylko słuchać, te, które mają ochotę być aktywnymi uczestnikami mogą pytać, a także dzielić się swoją wiedzą, spostrzeżeniami i przemyśleniami.
Pogłębianie wiedzy biologicznej służy ogólnemu rozwojowi ucznia, daje możliwość rozbudzenia zainteresowań, kształtowania umiejętności samodzielnego myślenia, planowania i organizowania pracy własnej, wyciągania logicznych wniosków i samodzielnego rozwiązywania postawionych problemów. Realizacja projektu jest ukierunkowana na rozwój zainteresowań poznawczych uczniów oraz umiejętności obserwowania zwierząt w ich naturalnym środowisku. Niekiedy niestety nie jest to możliwe więc służą temu filmy, artykuły, odpowiednie grafiki i materiały multimedialne.
W spotkaniach biorą udział uczniowie z trzech łódzkich szkół: Szkoły Podstawowej nr 199 im. Juliana Tuwima, Integracyjnej Szkoły Podstawowej nr 67 im. Janusza Korczaka, Społecznej Szkoły Podstawowej Towarzystwa Oświatowego „EDUKACJA” im. Księcia Józefa Poniatowskiego.
Co tydzień grupa kilkudziesięciu uczniów, dobrowolnie uczestnicząc w spotkaniu na platformie Teams, pogłębia swoją wiedzę przyrodniczą oraz uczy się w jaki sposób można dbać o środowisko naturalne. Zgodnie z myślą „Przyroda to najlepsza nauczycielka” staram się „oswajać” treści, które nie zawsze są łatwe i oczywiste. Dlaczego „oswajać”? Ponieważ kiedy „oswoję” to jest duże prawdopodobieństwo, że moi uczniowie pokochają przyrodę, a jeśli już pokochają to z całą pewnością będą o nią dbali i traktowali ją z należytym szacunkiem.
Katarzyna Skolimowska